Direktlänk till inlägg 20 januari 2014
Disposition
Presentation av klassen:
Klassen som jag gör mitt VFU i är en klass 1 med 25 elever. Det är en blandad klass med hälften tjejer och hälften killar. Två elever i klassen är ny tillkomna och kan enbart polska.
Presentation av ämne/sammanhang:
Genom planering med min LLU så hade jag i uppgift att planera en lektion i matematik som handlade som pengarräkning. Dagen innan jag skulle hålla i lektionen kollade jag igenom elevernas matteböcker som handlade om pengarräkning, för att få en uppfattning om hur deras uppgifter såg ut samt på vilken nivå lektionen skulle omfatta. Jag och min LLU planerade även dagen innan att jag skulle hålla lektionen i halvklass, så ena lektionen ägde rum på förmiddagen och den andra på eftermiddagen. Kvällen innan planerade jag hur jag skulle lägga upp lektionen samt hur jag skulle förklara samt beskriva för eleverna på ett pedagogiskt sätt. Jag planerade att inleda lektionen med att stå vid tavlan och låta eleverna räcka upp handen och ge förslag på vika pengar som finns, samt att jag gav några uppgifter på tavlan som dem fick hjälpas åt att lösa/ svara på. Detta moment uppskattade jag till ungefär en kvart, resterande lektionstid ville jag låta eleverna arbeta på egen hand i sina arbetsböcker men att jag hela tiden gick runt och hjälpte dem.
Innehåll:
Kunskapen som eleverna skulle få genom denna lektion var dels att få kunskap om dem olika typer av pengar samt vilket värde dom hade, men även vad dem används till. Mitt mål var även att få eleverna att förstå och uppskatta pris på varor, exempel att ett äpple kostar runt 7 kronor och inte 700 kronor. Pengar är ett så pass viktigt ämne i samhället så förståelsen för det är en otrolig viktig del i matematiken.
Enligt lgr 11 så skall eleven lära sig att föra och följa matematiska resonemang samt använda matematiska uttrycksformer, vilket dem fick genom min genomgång samt under grupp momentet. Eleven skall även välja och använda lämpliga matematiska begrepp och samband mellan begrepp, under grupp momenten så fick eleverna diskutera och analysera fram svar på olika matematiska tal som ledde till att dem övade på att använda matematiska begrepp.
Arbetssätt:
Jag la upp min lektion med att inleda med en genomgång på tavlan där eleverna fick hjälpas åt att komma fram till vilka slags pengar som finns samt sätta dem i storleksordning med det högsta värdet först. Jag gav även olika uppgifter på tavlan som dem fick hjälpas åt att lösa. Efter en kvarts genomgång på tavlan lät jag eleverna räkna i sina matteböcker på egen hand, men jag gick runt i klassen och hjälpte eleverna som behövde hjälp med vissa uppgifter/frågor.
Utfall:
Skolan hade boken LGR 11, där alla mål eleverna skulle uppnå stod i. Jag gick även igenom elevernas läroböcker för att se vad som krävdes av dem samt rättade och fick en uppfattning om vad dem var bra på samt mindre bra på. Jag hade även en bra och tydlig kommunikation med min LLU som informerade om vad som skulle läras ut under varje lektion. Efter lektionerna så utvärderade jag och min LLU om vilka elever som hade lätt för momenten samt vilka som behövde öva mer, även på vad eleverna behövde träna på för att uppnå bästa möjliga resultat. Under varje lektion gick jag runt mellan eleverna och hjälpte dem med det dem inte förstod, på så sätt fick jag möjlighet att se vad dem kunde samt på vilket sätt man behövde förklara för dem enskilda eleverna för att dem skulle förstå.
Reflektion:
På genomgången vid tavlan uppfattade jag att alla elever hängd med samt förstod, jag såg till att alla förstod varför svaret blev som det blev innan jag gick vidare. Det gick även bra under den tiden eleverna satt och arbetade på egen hand, genom att jag hjälpte eleverna som stötte på tal som dem inte förstod så såg jag till att dem förstod och därmed kunde komma vidare. Eftersom jag höll lektionen i halvklass så skulle jag kunnat sprida ut eleverna lite mer för att förhindra att dem börjar prata med varandra och tappar koncentrationen. Efter första undervisningstillfället fick jag reda på av min LLU att det fanns lotsas pengar som man kunde visa eleverna, hade jag vetat det innan jag planerade lektionen så hade jag kunnat samla eleverna i en ring efter genomgången vid tavlan. Det hade gett dem en verklighetssyn på pengar samt få en tydligare uppfattning av pengarvärdet.
Emelie Hylén
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 | 21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|